Recull de premsa del 19 de setembre

RECULL DE PREMSA. 19 SETEMBRE 2012

Secretariat Nacional de l’ANC

COMUNICACIÓ. Dolors Marin Tuyà.

Seva es declara territori català lliure amb una moció més agosarada

El text aprovat insta a constituir un govern d’unitat

El ple de l’Ajuntament de Seva, en la sessió celebrada aquest dilluns al vespre, va aprovar per unanimitat una moció on declara el municipi “territori català lliure i sobirà”, en la mateixa línia que ja han fet  Sant Pere de Torelló, Calldetenes i Vic  entre d’altres. La moció es va presentar de manera conjunta, per part de tots els grups municipals del consistori: UM, PM-IS i la CUP, a l’equip de govern; i CiU, a l’oposició.

La moció ha pres com a model la que es va aprovar a Arenys de Munt (en aquesta població va tenir el suport de la CUP, ERC i CIU), i que va una mica més enllà de les que han aprovat altres municipis. Així, el text insta el Parlament de Catalunya a assumir a tots els efectes la completa sobirania nacional del territori del Principat de Catalunya i iniciar el procés per declarar i constituir l’estat català lliure i sobirà, democràtic i social.

També es declara Seva “territori català lliure i sobirà”, però en aquest cas, a dins de la part dispositiva (acords). Una altra de les diferències és que es declaren els veïns de la població “moralment lliures de lleialtat a la Corona borbònica i els seus símbols” i insta a constituir, “aquest mateix 2012”, un govern de transició nacional que porti el país cap a la independència. També s’acorda treballar per la unitat dels Països Catalans.

http://www.naciodigital.cat/noticia/46871/seva/declara/territori/catala/lliure/amb/mocio/agosarada

La primera pedra de la hisenda pròpia?

Artur Mas signa avui amb els presidents de les diputacions un conveni per enfortir la gestió tributàri

Avui, un día abans que Artur Mas es reuneixi a Madrid amb Mariano Rajoy, amb poques perspectives d’acord sobre el concert econòmic, el president de la Generalitat signarà amb els presidents de les quatre diputacions provincials del Principat un conveni per ‘impulsar la gestió tributària’. És a dir, aprofitar la infrastructura de les diputacions per enfortir la capacitat de recaptar tributs de l’administració catalana. Podria ser el primer pas per bastir una hisenda pròpia.

Ara per ara, la Generalitat, que disposa de l’Agència Tributària de Catalunya, té una capacitat de recaptar limitada als tributs propis o totalment cedits, que suposen aproximadament un 5% del total; els grans impostos, l’IRPF, l’IVA i l’impost de societats, els recapta l’agència tributària espanyola.
A més, l’agència catalana disposa d’una plantilla i una infrastructura molt petites i ni tan sols té la capacitat executiva de liquidar impostos, quan no ho fa el contribuent.

Què aporten les diputacions

Les diputacions, en canvi, tenen més pràctica i infrastructura de recaptació, perquè s’encarreguen de recaptar els impostos locals de molts municipis, sobretot els petits. I tenen padró i capacitat d’executar el cobrament si el contribuent no ha autoliquidat el tribut. Tot amb tot, no es disposa de la informació fiscal que sí que té l’estat sobre les tributacions més importants, que són societats, IVA i IRPF. Seria necessari per avançar cap a la hisenda pròpia disposar d’aquesta informació fiscal.

Xoc de legitimitats

L’establiment d’aquest marc de col·laboració en matèria tributària entre Generalitat i diputació no trenca pas la legalitat espanyola. El govern fins i tot podria demanar als ciutadans i les empreses que ingressessin els impostos a l’Agència Tributària de Catalunya i no pas a l’estatal, tal com van fer la primavera passada un grup d’insubmisos fiscals. En aquell cas, la Generalitat va acabar transferint els diners a l’estat; si no ho fes, podria incórrer en una il·legalitat.

Des d’aquí ja es començaria a entrar en un escenari de confrontació directa amb l’estat, amb un xoc de legitimitats. Perquè tant la Generalitat com l’estat voldrien cobrar uns mateixos tributs. Caldria veure en aquest cas com es resoldria aquesta superposició de legalitats; l’empresa tindria el dubte de decidir a qui paga, veuria que hi ha una llei vigent, espanyola, que l’obliga a pagar a l’estat, i que si no ho fa li embargarien els comptes; i una nova llei catalana que diria el contrari. La constitució espanyola diu que la capacitat normativa la té l’estat; entrar en aquest escenari suposaria trencar-la.

http://www.vilaweb.cat/noticia/4041220/20120919/primera-pedra-hisenda-propia.html

Homs veu «decisiva» la reunió de Mas amb Rajoy

Q.S./Redacció

El Govern recorda que no es conformaran namb un “parlem-ne”

Homs, aquest migdia a la roda de premsa de Govern. Foto: Patri Mateos

“Fa mesos que en parlem”. Amb aquesta frase entonada a ritme d’advertència, el  portaveu del Govern, Francesc Homs, ha volgut deixar clar aquest migdia que l’executiu català dóna a la reunió amb el president espanyol, Mariano Rajoy, un caràcter “decisiu i decisori”, perquè l’Estat ja coneix perfectament què és el pacte fiscal. Una manera de dir que “no acceptarem un parlem-ne”

“Qui vulgui es pot fer el sorprès, però com que fa mesos que en parlem d’aquestes qüestions, no hi ha res que els pugui venir de nou. I quan tu les coses ja les has madurat, el que esperes són decisions”, ha argumentat Homs en roda de premsa després del Consell Executiu, que ha recordat que si fos la primera vegada que es planteja aquesta qüestió, “les coses poden tenir un determinat recorregut després”, però no és el cas pel que fa al pacte fiscal

http://www.naciodigital.cat/noticia/46869/homs/veu/decisiva/reunio/mas/amb/rajoy

Mas-Colell: “Qui remena la cassola, es queda el millor tall”

El conseller d’Economia diu que el rescat català potser no seria necessari amb la hisenda pròpia

Expressió clara i contundent del conseller d’Economia, Andreu Mas-Colell, aquesta tarda al Parlament de Catalunya respecte el pacte fiscal: “Qui remena la cassola es queda el millor tall”. I és que, segons el titular d’Economia del govern català, si Catalunya tingués hisenda pròpia potser no seria necessari el rescat.

El conseller ha comparegut en comissió a la cambra catalana precisament per parlar sobre la sol•licitud de 5.023 milions d’euros al Fons de Liquiditat Autonòmic (FLA).”Un mecanisme de provisió de liquiditat que necessita Catalunya, les altres comunitats, i ho necessita Espanya”, segons ha dit Mas-Colell.

A més, el conseller ha advertit que la Generalitat no acceptarà cap tipus d’interès diferents als que Europa imposi a l’Estat pel seu rescat. “Acceptarem les condicions que Europa pot imposar a Espanya per disposar de liquiditat, però no estaria justificat que ens carreguin un tipus i interès superior ni condicions polítiques”, ha declarat.

I ha considerat “exasperant” que el FLA no estigui operatiu aquest mes, ja que falten per decidir condicions com el tipus d’interès o els terminis i ha lamentat que s’haurà de recórrer a un crèdit pont.

http://www.elsingulardigital.cat/cat/notices/2012/09/mas-colell_qui_remena_la_cassola_es_queda_el_millor_tall_88743.php

La Lliga Regionalista i Convergència per les Illes confluiran en un sol partit

Jaume Font i Josep Melià expliquen avui els detalls de la nova formació

La Lliga Regionalista de les Illes Balears i Convergència per les Illes han arribat a un acord i confluiran en un sol partit que constituirà ‘un únic espai de centre autonomista’ a les Illes, segons que han anunciat avui. Els detalls de la nova formació, els explicaran avui a la premsa els dirigents de les dues formacions: Jaume Font i Josep Melià.

L’acord és fruit del procés que va començar després de les eleccions al parlament el maig passat. Aleshores les executives de la Lliga i de CxI van acordar d’obrir un termini de reflexió conjunta per explorar una possible confluència. ‘Les converses mantingudes han fructificat en un acord satisfactori per a ambdues parts, i permet establir unes bases sòlides per a la creació d’una única formació política, amb una única estructura i un sol missatge polític clar i transparent’, diuen.

La Lliga i CxI aspiren a mobilitzar ‘un ampli segment de la societat illenca moderada’, allunyada d’extremismes’ i compromesa amb un projecte d’autogovern que ‘permeti garantir els nivells d’autonomia, benestar, progrés econòmic i cohesió social’.

http://www.vilaweb.cat/noticia/4041226/20120919/lliga-regionalista-convergencia-illes-confluiran-sol-partit.html 

Mas: ‘Barrera tenia raó sobre l’evolució i el futur de Catalunya’

Va lliurar ahir la Medalla d’Or de la Generalitat a Barrera a títol pòstum per ‘la seva llarga i meritòria trajectòria com a polític i com a científic i pel seu compromís amb Catalunya’

El president de la Generalitat, Artur Mas, va fer ahir el discurs de cloenda de l’acte de lliurament de la Medalla d’Or de la Generalitat a l’ex-president del Parlament Heribert Barrera a títol pòstum. En va destacar que ‘era d’aquelles persones que no s’acomoden a les majories del moment i que acostumen a nedar contracorrent. I ara sobreviuen les seves idees i els seus ideals.’

Mas va explicar que ‘acabem de viure uns moments emotius, pel record del president Barrera i pel moment que viu Catalunya’. També va dir que Barrera ‘era un home de caràcter, de molt caràcter. Una persona en alguns moments incòmode, com totes les persones de caràcter fort. No era d’un tracte esquerp, sinó generós i afable. Un caràcter que naixia de la força de les conviccions, de les idees, i dels ideals.’

‘Quines lliçons n’hem après?’, va preguntar Mas, i va afegir: ‘Jo en vull destacar tres: la integritat personal -política i honestedat poden anar juntes-, ell era d’una integritat a prova de bomba; les idees clares i constants, les persones que hi veuen clar abans que hi vegin clar la resta; i la fidelitat insubornable a Catalunya, integral.’ I Mas ha afegit també que ‘tot això combinat amb un alt nivell intel·lectual i la capacitat de projectar tot això al món’.

Mas en va voler destacar també ‘la lucidesa, vista amb el pas del temps, que és quan té valor’. ‘Veient com va l’evolució del nostre país, es pot dir que amb aquesta lucidesa el president Barrera tenia raó. Podem dir sense marge d’error que la lucidesa de Barrera sobre el futur del nostre país és innegable. Ell ja va dir que la constitució espanyola no era respectuosa amb les necessitats del poble català.’

Mas va dir que ‘el millor homenatge que li podíem fer a Barrera va ser la manifestació de l’Onze, que enllaça amb la del 10-J on ell sí que hi va ser, a primera línia i aguantant com el que més.’ Mas va afirmar que ‘cada cop més gent a Catalunya veu que necessitem la sobirania pròpia i plena. Ens cal estar en peu d’igualtat, perquè és l’única manera d’establir bones relacions. El president Barrera hi veia clar. I va inspirar moltes persones de Catalunya que ara hi veuen clar com ho feia ell.’

Finalment, va citar unes paraules d’Enric Prat de la Riba en les quals reivindicava que ‘tots volem per Catalunya un cos d’estat’. Mas va dir que ‘allò que Prat de la Riba intuïa i deixava per escrit, que la generació del president Barrera va mantenir, avui podem dir que aquest testimoni passa de generació en generació i que té continuïtat’.

Un acte emotiu

En l’acte, hi va intervenir l’ex-president del parlament, Joan Rigol, que va fer una glossa de Barrera. A continuació, el secretari de govern, Germà Gordó, va llegir el decret de concessió de la Medalla d’Or, i el president de la Generalitat va lliurar la distinció a la vídua d’Heribert Barrera abans de cloure l’acte amb el parlament. Finalment, la Coral de Sant Adrià va interpretar ‘Els Segadors’.

El consell executiu va atorgar a Barrera aquesta distinció en reconeixement de ‘la seva llarga i meritòria trajectòria com a polític i com a científic i pel seu compromís amb Catalunya’. Mas lliurarà la distinció a la vídua d’Heribert Barrera, Misericòrdia Pellicer, que pronunciarà unes paraules.

La Medalla d’Or de la Generalitat de Catalunya és la màxima distinció honorífica que atorga el govern a individus i entitats que han prestat serveis destacats, eminents o extraordinaris, a Catalunya en els àmbits polític, social, econòmic, cultural o científic.

http://www.vilaweb.cat/noticia/4041219/20120919/mas-barrera-tenia-rao-levolucio-futur-catalunya.html

CiU, ERC i ICV demanen a Europa un full de ruta per a un eventual procés d’independència

També defensen la importància de “donar seguretat jurídica a les inversions internacionals i europees”

ACN Brussel·les

Els eurodiputats Ramon Tremosa (CiU), Raül Romeva (ICV) i Oriol Junqueras (ERC), en una roda de premsa al Parlament de Catalunya.

CiU, ERC i ICV demanen a la Comissió Europea que estableixi “un full de ruta democràtic i transparent per a un eventual procés d’independència de Catalunya”. Els eurodiputats Ramon Tremosa, Ana Miranda (en representació del republicà Oriol Junqueras) i Raül Romeva han presentat plegats aquest dimarts una pregunta parlamentària en què reclamen a José Manuel Durao Barroso que, en cas de secessió, “es garanteixin els drets democràtics i polítics dels catalans, que són europeus, i dels ciutadans europeus amb nacionalitat no espanyola que resideixen a Catalunya”. Convergència, Esquerra i Iniciativa també defensen la importància de “donar seguretat jurídica a les inversions internacionals i europees”.”És evident que, al cor de la UE, s’ha posat en marxa un procés democràtic, inclusiu i europeista que gira cap a posicionaments independentistes i que compta amb un suport massiu de la població”, proclamen els tres eurodiputats. Tremosa, Junqueras i Romeva informen la CE que “entre un milió i mig i dos milions de ciutadans es van manifestar l’11 de setembre passat a Barcelona a favor de la independència de Catalunya”. I pronostiquen que “hi ha la possibilitat que es convoqui, en un futur, un referèndum d’autodeterminació”.

CiU, ERC i ICV pregunten a la CE si “un referèndum democràtic d’autodeterminació en una regió europea és conforme als principis democràtics del Tractat de la UE” (i citen, en concret, els articles 2 i 10). Tremosa, Junqueras i Romeva recorden que “el dictamen del Tribunal Internacional de Justícia sobre la declaració d’independència unilateral de Kosovo estableix que el principi democràtic està per davant del d’integritat territorial” i demanen a la CE si “pel bon funcionament de la UE, li pertocaria establir un full de ruta democràtic i transparent per a un eventual procés d’independència de Catalunya”.

En la pregunta parlamentària, Convergència, Esquerra i Iniciativa demanen que es doni “seguretat jurídica també a les inversions internacionals i europees a Catalunya, especialment pel fet que aquest territori europeu integra el mercat comú i la zona euro” i més encara “tenint en compte la greu crisi econòmica que pateix la UE”.

http://www.ara.cat/politica/CiU-ERC-ICV-Comunitat_Europea-full_de_ruta-independencia_0_776322448.html

CDC, ERC i ICV demanen a Barroso que fixi un full de ruta per la secessió

Necessari per donar “seguretat jurídica a les inversions internacionals i europees”, raonen Tremosa, Romeva i el BNG, en nom de Junqueras. Salvador Sedó (UDC) se’n desmarca

El president de la Comissió Europea (CE), José Manuel Durao Barroso, en una intervenció al Parlament Europeu. Foto: Comissió Europea.

Si es compleixen les amenaces formulades aquests dies per l’espanyolisme més intransigent, si Catalunya s’independitza quedarà immediatament fora de la Unió Europea (UE). Aquest supòsit, que podria ser un contratemps per al futur Estat català, també suposaria un greuge per a les empreses europees establertes actualment a Catalunya. Per evitar-ho, CDC, ERC i ICV han demanat avui a la Comissió Europea (CE) que estableixi “un full de ruta democràtic i transparent per a un eventual procés d’independència de Catalunya”, amb l’argument que cal “donar seguretat jurídica a les inversions internacionals i europees”.

“La Comissió creu que s’ha de donar seguretat jurídica a les inversions internacionals i europees a Catalunya, especialment pel fet que aquest territori europeu integra el mercat comú i la zona euro, i tenint en compte la greu crisi econòmica que afecta la UE?”, pregunten els eurodiputats Ramon Tremosa (CDC), Raül Romeva (ICV) i la gallega Ana Miranda (BNG), en representació del republicà Oriol Junqueras, a qui se li va acabar el mandat a principi d’any.

Tots tres han presentat aquest dimarts una pregunta parlamentària en què reclamen al president de la CE, José Manuel Durao Barroso, que, en cas de secessió, “es garanteixin els drets democràtics i polítics dels catalans, que són europeus, i dels ciutadans europeus amb nacionalitat no espanyola que resideixen a Catalunya”.

“És evident que, al cor de la UE, s’ha posat en marxa un procés democràtic, inclusiu i europeista que gira cap a posicionaments independentistes i que compta amb un suport massiu de la població”, proclamen els tres eurodiputats. Tremosa, Junqueras i Romeva informen la CE que “entre un milió i mig i dos milions de ciutadans es van manifestar l’11 de Setembre passat a Barcelona a favor de la independència de Catalunya”. I pronostiquen que “hi ha la possibilitat que es convoqui, en un futur, un referèndum d’autodeterminació”.

CiU, ERC i ICV pregunten a la CE si “un referèndum democràtic d’autodeterminació en una regió europea és conforme als principis democràtics del Tractat de la UE”, citant els articles 2 i 10. Tremosa, Junqueras i Romeva recorden que “el dictamen del Tribunal Internacional de Justícia sobre la declaració d’independència unilateral de Kosovo estableix que el principi democràtic està per davant del d’integritat territorial” i demanen a la CE si “pel bon funcionament de la UE, li pertocaria establir un full de ruta democràtic i transparent per a un eventual procés d’independència de Catalunya”.

En la pregunta parlamentària, Convergència, Esquerra i Iniciativa demanen que es doni “seguretat jurídica també a les inversions internacionals i europees a Catalunya, especialment pel fet que aquest territori europeu integra el mercat comú i la zona euro” i més encara “tenint en compte la greu crisi econòmica que pateix la UE”.

L’eurodiputat d’UDC, Salvador Sedó, ha optat per no sumar-se a la pregunta.

Els eurodiputats catalans Junqueras,Tremosa i Romeva instigadors de les esmenes, en una imatge d’arxiu. Foto:

http://www.naciodigital.cat/noticia/46861/cdc/erc/icv/demanen/barroso/fixi/full/ruta/secessio

CiU, ERC i ICV demanen a la UE un full de ruta cap a la independència

Demanen que es garanteixin els drets dels catalans i es doni seguretat a les inversions europees a Catalunya

CiU, ERC i ICV han presentat conjuntament avui a la Comissió Europea una pregunta en què li demanen que presenti un full de ruta clar per a un eventual procés d’independència a Catalunya. Els eurodiputats signants consideren que la Comissió ha de garantir els drets dels ciutadans de Catalunya, ciutadans de la UE, i que ha de vetllar pel principi democràtic de la Unió i també ha de proporcionar seguretat jurídica a les inversions europees a Catalunya.

El text presentat diu així:

‘Entre 1,5 i 2 milions de ciutadans es van manifestar l’Onze de Setembre passat a Barcelona a favor de la independència de Catalunya. És evident que, al cor de la Unió Europea, hi ha en marxa un procés democràtic, inclusiu i europeista que vira cap a posicions independentistes, i que compta amb un suport massiu de la població. Així, en el context polític català actual hi ha la possibilitat que es convoqui, en un futur, un referèndum d’autodeterminació.

Creu la Comissió Europea que un referèndum democràtic d’autodeterminació en una regió europea s’adiu als principis democràtics del Tractat de la UE, especialment, els articles 2 i 10?

Ja que el dictamen del Tribunal Internacional de Justícia sobre la declaració unilateral de Kosovo estableix que el principi democràtic està per sobre del d’integritat territorial i, per tant, del dret estatal, creu la Comissió que, per al bon funcionament de la Unió li correspon establir un full de ruta democràtic i transparent, per a un eventual procés d’independència de Catalunya?

Creu la Comissió que un procés clar i democràtic és indispensable per garantir els drets democràtics i polítics dels catalans -ciutadans europeus-, a més dels drets adquirits dels ciutadans europeus amb nacionalitat no espanyola que resideixen a Catalunya? No pensa la Comissió que cal donar seguretat jurídica també a les inversions internacionals i europees a Catalunya, especialment pel fet que aquest territori europeu integra el mercat comú i la zona euro, i tenint en compte la greu crisi econòmica que afecta la UE?’

Els eurodiputats que ho signen són Ramon Tremosa (CiU), Ana Miranda (BNG i en representació d’ERC) i Raül Romeva (ICV).

http://www.vilaweb.cat/noticia/4041043/20120918/ciu-erc-icv-demanen-ue-full-ruta-cap-independencia.html

La UE i Alemanya acceptarien una Catalunya independent?Ramon TremosaVista la gran manifestació de Barcelona de l’onze de setembre amb una demanda prou explícita d’independència, es multipliquen les preguntes sobre si la Unió Europea acceptaria una Catalunya independent. Si aquest procés complís uns requisits democràtics bàsics (àmplia, cívica, festiva i pacífica majoria expressada per mitjà d’una majoria al Parlament de Catalunya i un referèndum posterior), a la llarga Catalunya seria reconeguda per la majoria dels estats de la UE, malgrat totes les pressions espanyoles que poguessin haver-hi en contra. Si la UE ha reconegut Kosovo recentment, encara més ha de reconèixer Catalunya. Així, des del dia de la gran manifestació a Barcelona la pregunta que em fan molts diputats i algun alt càrrec de la Comissió Europea no és “què feu?” sinó “quan ho fareu?“. I és que sento a dir sovint,arran de la crisi, que l’Europa que funciona no és la dels grans estats-nació ineficients i centralistes del sud d’Europa, sinó l’Europa dels petits estats eficients del centre i del nord del continent, inclosa Alemanya, país que rutlla “perquè funciona com 17 Dinamarques independents: 17 agències tributàries úniques i 17 estats sobirans en la gestió dels seus aeroports, ports i trens. És a dir, l’Europa realment federal i descentralitzada rutlla, mentre que la centralista no.1.- Catalunya és vista a la UE com el país mediterrani més nórdic: país industrial, exportador i creatiu, amb gran vocació i ambició de capitalitat europea i de porta d’entrada i sortida del comerç intercontinental. Catalunya és vista com a model per als països PIIGS i al capdavall, Europa i Alemanya volen països que funcionin, on els seus governs paguin les factures a 30 dies, els mercats laborals siguin eficients, la justícia rápida, la seguretat jurídica de les inversions internacionals efectivament protegida, no hi hagi dèficits de tarifa energétics brutals, on les infraestructures guanyin diners perquè es fan allà on fan crèixer l’economia i no que en perdin a  cabassos perquè van d’on no hi ha res a on no hi ha ningú… és a dir tot el que avui l’Espanya actual no ofereix. “Una altra vegada Espanya ha tornat a fracassar”, sento a dir sovint a la UE. Si una Catalunya independent garantís tot el contrari del que avui Espanya ofereix les portes europees se’ns obririen.

2.- Les multinacionals i la independència: Subscric el que ha escrit fa poc el gran economista català Miquel Puig al diari Ara les dues darreres setmanes, “no tinc cap dubte que el debat sobre la independència de Catalunya és molt més sentimental que racional“. Les 4000 multinacionals que hi ha avui a Catalunya saben molt bé que si aquest fos un país normal (corredor mediterrani, gestió local eficient de ports, aeroports i trens, pagament puntual de factures, mercat laboral i energètic eficients, estabilitat jurídica de les inversions…) podrien multiplicar els seus tràfics i beneficis. Aquestes 4000 multinacionals, el dia després de que el Parlament català votés a favor de l’Estat propi, seguirien enviant els seus camions, vaixells i trens amunt i avall com si res. “No hi ha res racional a discutir sobre aquest punt” conclou Miquel Puig  i jo comparteixo la seva opinió.

3.- Vist des de Brussel·les cal dir que són molt poc consistents les amenaces d’expulsió de l’euro i de la UE si Catalunya proclamés unilateralment la seva independència, amenaces recurrents que es fan des de Madrid. Si hi ha algun país que corre perill de que el facin fora de l’euro és aquesta Espanya centralista, jacobina i ineficient, incapaç de canviar el seu xip aïllacionista secular i d’adaptar-se a un món obert i globalitzat com és el del segle XXI. Les 4000 multinacionals a Catalunya per interès propi no deixarien que Catalunya fos expulsada de l’euro i fins i tot podrien afavorir que es produís ràpidament l’ampliació interior que ja està considerada i estudiada a la UE per si Escòcia acaba votant a favor la seva independència.

4.- Encara recordo l’astorament dels directius de Volkswagen a Martorell quan van veure a La Vanguardia a tota pàgina (19.03.2011) els intents (fracassats) de boicot a la visita parlamentària de la Comissió de Transports del corredor mediterrani que vaig organitzar al març de 2011, intents per part del govern del PSOE, que va enviar diplomàtics als despatxos de tots i cadascin dels diputats per a que es “desapuntessin” de la visita. Visita de tres dies que va ser la més nombrosa que mai ha fet una delegació del Parlament Europeu: 17 diputats, 15 alts càrrecs de la Comissió europea i 11 assessors parlamentaris de transports. “Quin merder entre Catalunya i Espanya, no?” em preguntaven els diputats. “Ep, que no l’he organitzat pas jo”, els contestava jo.

5.- Brian Simpson, eurodiputat laborista anglès que presideix la Comissió de Transports, pocs dies abans de qué la Comissió Europea fes públic el mapa de prioirtats ferroviàries de mercaderies, va declarar rotundament a La Vanguardia que “la UE havia de prioritzar el corredor mediterrani i que el corredor central dels Pirineus hauria de ser un projecte posterior”.Aliats de la nostra causa Catalunya en pot trobar a Europa: són aliats de la lògica econòmica i de la raó pràctica i adversaris decidits dels mals i les ineficiències del centralisme jacobí.

6.- El precedent de KosovoAl març d’aquest any el Parlament Europeu va votar per àmplia majoria autoritzar la Comissió Europea a obrir negociacions amb Kosovo de cara a la seva incorporació futura a la UE. La pressió diplomàtica espanyola per aconseguir el vot contrari dels eurodiputats va ser intensa i tan PP com PSOE van fer un mateix discurs en el debat del plenari pertinent: “Kosovo és un estat que podria emparar el tràfic d’armes, de drogues, de menors…” i tots els mals que vulgueu imaginar i per això no havia d’entrar a la UE. Els diputats anglesos i alemanys, en canvi, van dir que Kosovo deixaria de ser totes aquestes coses a mesura que s’anés integrant comercialment a la UE i poc a poc anés adquirint els seus hàbits democràtics. Jo vaig intervenir en el plenari en el mateix sentit que els anglesos i alemanys (el vídeo és a la pàgina web del PE i també al meu web).

7.- Kosovo espanta molt Espanya pel precedent que crea a la UE, perquè la seva independència va ser proclamada unilateralment des del seu parlament regional, sense cap negociació amb una Sèrbia que no volia negociar res. De fet, molts diputats alemanys i anglesos van preguntar el president espanyol Zapatero, al gener i al juliol de 2010 (obertura i tancament de la presidència semestral de la UE) quan Espanya reconeixeria Kosovo quan “deixaria de ser membre del club dels països que encara no l’han reconegut”. ZP es va fer, un cop més, l’orni sobre aquest punt tan sensible de qualitat democràctica per a una gran majoria d’europeus. Per cert, gran frase d’Enric Juliana aquest diumenge a La Vanguardia: “El principal perjudicat de la intransigència sèrbia des de 1914 ençà ha estat… Sèrbia”.

8.- La votació esmentada al Parlament Europeu al març sobre Kosovo, per cert, es va guanyar àmpliament per 522 vots a favor i només 110 vots en contra, així com també l’esmena que instava els 3 països de la UE-27 que encara no ho han fet a reconèixer ràpidament Kosovo. També va ser aprovada en aquest debat l’esmena que instava els 3 països de la UE-27 que encara no han reconegut Kosovo (Espanya, Grècia i Romania) a fer-ho.

9.- Com va dir un dels governadors anglesos de Menorca al segle XVIII, “els castellans són arrogants, intolerants i el que és pitjor: no tenen ni una sola bona idea” (“Els Nikolaidis”, novel.la excel.lent del menorquí Josep Maria Quintana, que us recomano). Com n’és de llastimosament actual aquesta frase al 2012!! Catalunya, en canvi, és vista per moltíssima gent amb qui jo he tractat a la UE com aquell país mediterrani mig nòrdic, industrial, exportador i creatiu, que és un model a seguir per a molts altres països i regions PIGS del sud del continent. Que la por madrilenya no qualli entre nosaltres i que nosaltres decidim entre nosaltres el que més ens convé: Europea encara és avui un lloc on la llibertat i la democràcia són els pilars i els valors fonamentals de l’acció política. Molts parlamentaris europeus ho diuen i sembla fins i tot que s’ho creuen. Amén.

http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/229609

Daniel Cohn-Bendit: “Una Catalunya independent no sortiria la crisi abans”

El líder del Maig del 68 diu en una entrevista a l’ARA que ningú no somiï, que a Europa no hi cap un nou estat. “Si tinguéssim 50 estats europeus… No es pot funcionar així”, afirma l’ara copresident dels Verds al Parlament Europeu

MARC VIDAL

Exrevolucionari i ara eurodiputat, Daniel Cohn-Bendit, de 67 anys, va ser a Barcelona dilluns.

L’home que va mobilitzar la societat francesa el Maig del 68 contra el poder establert, ara eurodiputat dels Verds, no vol nous estats a Europa, tot el contrari, en voldria només un, un nou estat federal. En una entrevista a l’ARA fa, entre altres, aquestes reflexions:

“Només sortirem de la crisi per Europa. Europa no ho farà en un obrir i tancar d’ulls però tot passa per aquí”.

“Cal un rigor que no vol dir austeritat. Això de viure de la construcció, de fer aeroports inútils… Cal posar en qüestió el model econòmic”.

“D’aquí a 30 anys cap gran estat europeu no estarà representat al G-8. O reforcem Europa i la nostra sobirania ja no és dels estats sinó europea, o seran els mercats els únics que tindran sobirania sobre nosaltres, també sobre Catalunya. Val més no somiar!”.

“De debò teniu interès a perdre el Madrid-Barça? Vosaltres mateixos!”.

http://www.ara.cat/politica/Daniel-Cohn-Bendit-Catalunya-independent-sortiria_0_776322550.html

Vídeo: El debat sobre la independència a Aljazeera

Hi van participar el diputat Alfred Bosch i els professors universitaris Clara Ponsanti i Carles Muntaner

Aljazeera va emetre ahir al vespre un debat en directe sobre la independència de Catalunya al programa ‘The Stream‘, sota el títol ‘Adéu Espanya?‘ ‘Catalunya serà el pròxim nou estat europeu? Un milió i mig de catalans van sortir als carrers de Barcelona la setmana passada per demanar la independència’, comença dient la cadena. Per parlar-ne, va convidar el diputat d’ERC al congrés espanyol Alfred Bosch, la professora d’Economia de la Universitat de Georgetown, Clara Ponsanti, i el professor de la Universitat de Toronto, Carles Muntaner. Des d’avui, el debat ja es pot veure en diferit (vídeo).

La web del programa, a més d’oferir el vídeo, acompanya la informació amb un extens reportatge, en què s’exposen les dades del dèficit fiscal i l’evolució creixent de l’independentisme, segons les dades del Centre d’Estudis d’Opinió. També recull el documental ‘Spanish secret conflict’, de Sobirania i Progrés, sobre la independència de Catalunya:

 http://www.vilaweb.cat/noticia/4041005/20120918/video-debat-independencia-aljazeera.html

Jaume Cabré: “serem independents”

L’escriptor augura que “no trigarem gaire”

L’escriptor Jaume Cabré, en declaracions a El món a RAC1, ha assegurat que “serem independents i no trigarem gaire”. “Ara convé unitat. Cal dir als partits que han de ser generosos, que no es pensin que el món són les batalles que tenen dins del Parlament”, alerta.

Cabré ha remarcat que “tenim pressa, penseu que ja hem madurat. La societat catalana ja ha madurat”. “Convé un full de ruta nítid en el que tots ens posem d’acord encara que no estiguem d’acord en tots els temes. És una fórmula difícil però em sembla que necessària”, ha indicat.

Sobre si haurem d’esperar 10 anys per llegir la seva nova novel·la, ha reconegut que “sí, i tant! Home, és clar! És difícil que sigui menys temps. Pot ser que escrigui alguna cosa que reclami menys temps però si és una novel·la, pot passar molt temps”.

http://cultura.e-noticies.cat/jaume-cabre-serem-independents-68026.html

Cervera documenta que al segle XVIII no va ser botiflera

La Paeria troba actes de suport a Carles III en lloc de Felip V

Campanya local per explicar la nova versió històrica

JOAN TORT

L’historiador Josep Maria Llobet ha localitzat diverses actes de la Paeria de Cervera del 1705 que demostrarien que la capital de la Segarra “dóna obediència al senyor Carles III”, arxiduc d’Àustria i aspirant a la corona espanyola en la Guerra de Successió. I, per tant, que en cap moment es va decantar per la dinastia borbònica i el rei Felip V, com fins ara s’havia explicat.

 La Universitat de Cervera, construïda entre 1718 i 1740, va ser l’única de Catalunya fins a 1835, substituint a les que hi havia al país i que van col·laborar amb l’arxiduc Carles Foto: J. PRATS.

Les actes han suposat un gran alleujament per l’actual consistori, governat per l’alcalde de CiU, Ramon Royes, que ara prepara una seguit d’actes per donar a conèixer aquesta nova versió de la història local i per treure’s de sobre l’etiqueta de “botiflers” que fins ara havien tingut els cerverins.

Royes, a més, considera “imprescindible” un acte institucional amb el president de la Generalitat per restituir aquesta fase històrica de Cervera.

La recerca inclou tres actes en què, a més d’aprovar la lleialtat a l’arxiduc Carles, també s’acorda celebrar les seves victòries, com ara les rendicions de Barcelona i València del 1705, amb repics de campanes i oficis solemnes.

Fins ara sempre s’ha atribuït el fet que Cervera tingués universitat a la recompensa de Felip V a la ciutat per la seva fidelitat. Aquests nous estudis, però, afirmen que dos emissaris enviats a Madrid per demanar fons per reconstruir la ciutat van mentir a la cort de Madrid i van afirmar que havien estat lleials al borbó. Així van obtenir recursos i el decret per crear una universitat en un emplaçament sense guarnició i que va substituir, per castigar, la resta d’universitats catalanes.

Ramon Royes també afirma sentir-se “incòmode” amb el títol de comte de Cervera que té l’actual príncep d’Astúries, i no descarta fer-ho palès en una declaració municipal o acord del ple.

 http://www.elpuntavui.cat/component/elpunt/article/-/-/577230.html

Gest insòlit de Juan Carlos contra la independència de Catalunya

Apel·la als ‘valors que van brillar durant la transició’ · El govern català respon que no s’hi sent al·ludit: ‘Des de fa molt temps a Catalunya es plantegen propostes i solucions que en cap cas són quimeres’, diu Francesc Homs

La casa reial espanyola publica una carta de Juan Carlos en què el Borbó fa una crida a la unitat dels espanyols. Quan fa una setmana justa de la històrica manifestació independentista a Barcelona, la casa reial publica de manera insòlita una carta oberta Juan Carlos publica una carta en què afirma que les dificultats només se superaran si els espanyols actuen ‘units i remant alhora’. Apel·la ‘als valors que van brillar durant la transició democràtica’ i afegeix que en les circumstàncies actuals el pitjor seria ‘dividir forces i perseguir quimeres’.

Segons que expliquen fonts de la casa reial espanyol a Europa Press, el missatge ha estat una inciativa de Juan Carlos, tot i que aquest ho va consultar amb el president espanyol, que va dir que li semblava bé.

El secretari general de CiU i portaveu de la federació al congrés espanyol, Josep Antoni Duran i Lleida, ha lamentat que Juan Carlos no reconegui la diversitat ‘perquè tothom se senti respectat i tractat justament’. Després de llegir la carta, Duran ha escrit a les xarxes socials que, tot i que Juan Carlos parla d’unitat per fer front a la crisi, ‘ni el PP va ajudar-hi quan el PSOE governava, ni ara ho fa el PSOE quan governa el PP’.

Alfred Bosch, portaveu d’ERC al congrés espanyol, ha demanat com reaccionarà Juan Carlos quan el poble català decideixi el seu futur. ‘Si algú té un problema amb el dret a decidir, amb la democràcia i amb l’autodeterminació, potser és que té un problema amb la llibertat’, ha dit en una conferència de premsa, en què també ha apuntat que els republicans catalans defensen una societat sana i viva on ser i estar. ‘Volem decidir on ser i on estar’.

Uriel Bertran, secretari general de Solidaritat Catalana, ha valorat que el rei tenia raó perquè el pitjor que podia fer el poble català era ‘no mantenir-se unit a favor de la independència’. ‘Com ho vam estar a la manifestació de l’Onze de setembre’, ha dit, i ha apostat perquè els catalans es mantinguin units de cara a sortir de la crisi, posar fi a l’espoli fiscal i aconseguir la independència política. ‘Aquest és el projecte d’unitat que necessita el poble català’, i ha demanat al president Mas que no faci cas a crides com la de Juan Carlos.

Us oferim la carta íntegra, traduïda al català:

‘No sóc el primer i amb seguretat no seré l’últim entre els espanyols que pensa que en la difícil conjuntura econòmica, política i també social que vivim és imprescindible que interioritzem dues coses fonamentals.

La primera és que només superarem les dificultats actuals si actuem units, caminem junts, unim les nostres veus, remem alhora. Ens trobem en un moment decisiu per al futur d’Europa i d’Espanya i per a assegurar o arruïnar el benestar que tant ens ha costat d’aconseguir. En aquestes circumstàncies, el pitjor que podem fer és dividir forces, encoratjar dissensions, perseguir quimeres, aprofundir ferides. No és una bona època per a escodrinyar les essències ni per debatre si són gossos llebrers o conillers els qui amenacen el nostre model de convivència. És una època, per contra, més adequada per a l’acció decidida i conjunta de la societat, a tots els nivells, en defensa del model democràtic i social que entre tots hem elegit.

La segona és que, des de la unió i la concòrdia, hem de recuperar i reforçar els valors que s’han destacat en les millors etapes de la nostra complexa història i que van brillar en particular en la nostra transició democràtica: la feina, l’esforç, el mèrit, la generositat, el diàleg, l’imperatiu ètic, el sacrifici dels interessos particulars en nom de l’interès general, la renúncia a la veritat en exclusiva.

Aquests són els valors d’una societat sana i viva, la societat que volem ser i on volem ser per superar, entre tots, les dificultats que vivim avui.’

http://www.vilaweb.cat/noticia/4041095/20120918/gest-insolit-juan-carlos-independencia-catalunya.html

El rei ataca la reivindicació de l’Estat propi i el titlla de ‘quimera’

El monarca acusa la causa catalana “de dividir forces, alimentar dissensions i aprofundir en les ferides”

El rei espanyol, Joan Carles I, s’ha afegit avui al debat sobre la independència de Catalunya posicionant-s’hi diametralment en contra. En una carta publicada al web del palau de La Zarzuela, el monarca ha acusat el secessionisme- sense citar-lo- de ser una actitud contrària als interessos d’Espanya. “Estem en un moment decisiu per al futur d’Europa i d’Espanya i per assegurar o arruïnar el benestar que tant ens ha costat assolir”, afirma el cap de l’Estat espanyol.

“En la difícil conjuntura econòmica, política i social que travessem només superarem les dificultats actuant junts, unint les nostres veus i remant alhora”, pontifica. Pel contrari, el cap de l’Estat adverteix que “el pitjor que podem fer és dividir forces, alimentar dissensions i aprofundir en les ferides”. “No són temps per escodrinyar en les essències”, afegeix.

La recepta de Joan Carles I passa per una sèrie de valors que “van brillar en particular durant la nostra transició”, com “el treball, l’esforç, el mèrit” i fins i tot “l’imperatiu ètic”, malgrat els escàndols que darrerament han envoltat la casa reial i que poc corresponen amb el que pregona. El monarca afirma que aquests són els valors d’una societat “sana i viva”. “La societat que volem ser i on volem estar per superar entre tots les dificultats que avui vivim”, conclou.

Aquesta carta arriba just una setmana després de la manifestació de Barcelona, dos dies abans de la trobada Mas-Rajoy i després que dijous passat fos  el cap de la Casa del Rei, Rafael Spottorno, l’enviat de la Zarzuela a la conferència del president de la Generalitat, Artur Mas, a la capital espanyola.

Fonts del govern espanyol han indicat que la carta ha estat a iniciativa del monarca, però amb el vistiplau de la Moncloa. Joan Carles I ha informat prèvisament Rajoy…

http://www.elsingulardigital.cat/cat/notices/2012/09/el_rei_ataca_l_estat_propi_i_el_titlla_de_quimera_88732.php

La carta del Borbó, l’ha escrit la FAES!

Només així es pot entendre la missiva del monarca, al qual la constitució priva de tot poder polític que no sigui amb el vist i plau del Govern espanyol

La preocupació d’Espanya per la deriva independentista de Catalunya és creixent, per això avui el cap d’Estat espanyol ha fet una incursió a la política catalana i espanyola inaudita. El PP ha tret el sant cristo gros per rebaixar les demandes del president Mas, coneixedors com són de la bona sintonia de la federació amb la monarquia. Però la carta ha estat feta de forma matussera i deixant de banda la pluralitat de l’Estat, al pur estil FAES, fins a tal punt, que ni el mateix Duran i Lleida monàrquic empedreït l’ha pogut acceptar i s’ha afanyat a dir, via Twitter, que trobava “curiós” i “una llàstima” que el rei cridi a evitar les dissensions i per contra, no reconegui “la diversitat perquè tothom se senti respectat i tractat justament”.

Mas dóna la raó a  Heribert Barrera i deixa el Borbó amb un pam de nas

El president de la Generalitat, Artur Mas, ha constatat que l’expresident del Parlament Heribert Barrera tenia raó quan reivindicava l’estat propi i rebutjava la Constitució. “Veient com van els esdeveniments i l’evolució del nostre país, en aquesta lucidesa, el president Barrera tenia raó”, ha dit durant l’entrega de la medalla d’or de la Generalitat a títol pòstum a Barrera. Mas ha remarcat que a Catalunya cada cop hi ha més gent que creu que cal una sobirania pròpia “per estar com a mínim en peu d’igualtat”, perquè així “les enteses poden ser més fàcils”. “Ara que cada cop hi ha més persones que ho veuen en la línia de Barrera, podem dir que certament el president Barrera hi veia clar”, ha apuntat. Pot haver-hi una humiliació més gran pel Borbó que sentir al president de la Generalitat donant la raó a un republicà que reclamà l’estat propi?

L’ex president del Parlament Joan Rigol, en la seva intervenció també ha respost al monarca dient “algú vol convertir un milió i mig de catalans en una quimera”.

La reacció del PPC podria confirmar l’autoria de la carta del Borbó 

ERC- ICV- i SI han carregat contra el Rei per haver fet la carta extralimitant-se en les seves funcions i deixar veure l’estat “lamentable” de la monarquia. El PSC ha retret al Rei que no hagi “advertit” també als “espanyolistes” que atien el separatisme i “també divideixen”, el seu portaveu, Xavier Sabaté, en cap cas però no ha criticat que el monarca hagi sortit a la palestra pública a parlar de política i l’ha justificat assegurant, que “El cap d’Estat té dret a pronunciar-se, se suposa que ho fa per les competències que marca la Constitució”.

El PPC i C’s han donat suport al monarca i han recomanat seguir el seu consell

El portaveu del PPC, Santi Rodriguez, satisfet amb la carta,  ha assegurat que aquesta  “centra les prioritats a abordar el problema de la crisi econòmica” i, alhora, suposa “la defensa d’un model democràtic del qual ens vem dotar durant la transició i que es fonamenta en l’estat de dret”. Aquest model, ha afegit Rodríguez, “s’ha vist qüestionat” per la manifestació de la Diada i també “pel posicionament de Mas l’endemà de la manifestació”.

http://www.directe.cat/noticia/237836/la-carta-del-borbo-lha-escrit-la-faes

El Rei pren partit i Catalunya li respon: #porquenotecallas

El Govern de la Generalitat diu no se sentir-se al•ludit per la carta del Rei en la qual avisa que el pitjor que es pot fer ara és “dividir forces” i “perseguir quimeres”

El rei Joan Carles ha fet una crida a la unitat d’Espanya i ha avisat que, davant d’una situació de crisi econòmica, el pitjor que es pot fer és “dividir forces, esperonar dissensions, perseguir quimeres” o “enfondir ferides”. En una carta publicada al web de la Casa Reial, el monarca demana als espanyols que actuïn junts, caminin units, ajuntin les seves veus i remin a la vegada. El rei considera que cal “recuperar i reforçar els valors que han destacat en les millors etapes” de la “complexa” història espanyola i que “van brillar en particular” durant la transició democràtica. En aquest punt, Joan Carles ressalta valors com “el sacrifici dels interessos particulars en benefici de l’interès general”. La xarxa vull i respon al monarca:  #porquenotecallas.
http://www.directe.cat/noticia/237768/el-rey-pren-partit-i-catalunya-li-respon-porquenotecallas

El comunicat de Juan Carlos no preocupa els polítics catalans

El Borbó apel·la als ‘valors que van brillar durant la transició’ contra la independència

La casa reial espanyola va publicar ahir una carta de Juan Carlos en què el Borbó feia una crida a la unitat dels espanyols. A una setmana justa de la històrica manifestació independentista de Barcelona, la casa reial publica, cosa insòlita, una carta oberta en què diu que les dificultats només se superaran si els espanyols actuen ‘units i remant alhora’. Els polítics catalans hi han reaccionat donant més valor a l’exercici de la democràcia que no a la pressió de la monarquia.

La carta apel·la ‘als valors que van brillar durant la transició democràtica’ i amonesta que en les circumstàncies actuals no hi ha  ‘dividir forces i perseguir quimeres’.

Segons que expliquen fonts de la casa reial espanyol a Europa Press, el missatge ha estat una inciativa de Juan Carlos, tot i que aquest ho va consultar amb el president espanyol, que va dir que li semblava bé.

El secretari general de CiU i portaveu de la federació al congrés espanyol, Josep Antoni Duran i Lleida, ha lamentat que Juan Carlos no reconegui la diversitat ‘perquè tothom se senti respectat i tractat justament’. Després de llegir la carta, Duran ha escrit a les xarxes socials que, tot i que Juan Carlos parla d’unitat per fer front a la crisi, ‘ni el PP va ajudar-hi quan el PSOE governava, ni ara ho fa el PSOE quan governa el PP’.

Alfred Bosch, portaveu d’ERC al congrés espanyol, ha demanat com reaccionarà Juan Carlos quan el poble català decideixi el seu futur. ‘Si algú té un problema amb el dret a decidir, amb la democràcia i amb l’autodeterminació, potser és que té un problema amb la llibertat’, ha dit en una conferència de premsa, en què també ha apuntat que els republicans catalans defensen una societat sana i viva on ser i estar. ‘Volem decidir on ser i on estar’.

La portaveu d’Iniciativa (ICV), Dolors Camats, ha volgut de¡xar clar que ‘Mas va a la reunió amb Rajoy amb un mandat parlamentari per obrir un procés de negociació sobre el pacte fiscal i no per iniciativa pròpia’. ‘Ara hi va amb una empenta del què d’ençà de la Diada està passant a Catalunya. No és només el president del govern qui hi va a Madrid. És resultat d’un mandat del parlament.’ Camats també ha valorat la carta del rei d’Espanya contra la independència: ‘Avui és el rei qui s’està situant fora del paper que li toca, que no és un paper polític’.

Uriel Bertran, secretari general de Solidaritat Catalana, ha valorat que el rei tenia raó perquè el pitjor que podia fer el poble català era ‘no mantenir-se unit a favor de la independència’. ‘Com ho vam estar a la manifestació de l’Onze de setembre’, ha dit, i ha apostat perquè els catalans es mantinguin units de cara a sortir de la crisi, posar fi a l’espoli fiscal i aconseguir la independència política. ‘Aquest és el projecte d’unitat que necessita el poble català’, i ha demanat al president Mas que no faci cas a crides com la de Juan Carlos.

Us oferim la carta íntegra, traduïda al català:

‘No sóc el primer i amb seguretat no seré l’últim entre els espanyols que pensa que en la difícil conjuntura econòmica, política i també social que vivim és imprescindible que interioritzem dues coses fonamentals.

La primera és que només superarem les dificultats actuals si actuem units, caminem junts, unim les nostres veus, remem alhora. Ens trobem en un moment decisiu per al futur d’Europa i d’Espanya i per a assegurar o arruïnar el benestar que tant ens ha costat d’aconseguir. En aquestes circumstàncies, el pitjor que podem fer és dividir forces, encoratjar dissensions, perseguir quimeres, aprofundir ferides. No és una bona època per a escodrinyar les essències ni per debatre si són gossos llebrers o conillers els qui amenacen el nostre model de convivència. És una època, per contra, més adequada per a l’acció decidida i conjunta de la societat, a tots els nivells, en defensa del model democràtic i social que entre tots hem elegit.

La segona és que, des de la unió i la concòrdia, hem de recuperar i reforçar els valors que s’han destacat en les millors etapes de la nostra complexa història i que van brillar en particular en la nostra transició democràtica: la feina, l’esforç, el mèrit, la generositat, el diàleg, l’imperatiu ètic, el sacrifici dels interessos particulars en nom de l’interès general, la renúncia a la veritat en exclusiva.

Aquests són els valors d’una societat sana i viva, la societat que volem ser i on volem ser per superar, entre tots, les dificultats que vivim avui.’

http://www.vilaweb.cat/noticia/4041225/20120919/comunicat-juan-carlos-preocupa-politics-catalans.html

La punxa d’en Jap

La Generalitat opta per no sentir-se al·ludida per la carta del monarca

Homs dóna per fet que la reunió de dijous a la Moncloa tindrà un caràcter decisori, apuntant a una nova etapa

El portaveu del govern, Francesc Homs, ha indicat que el govern català no se sent al·ludit per la carta del rei Joan Carles contra l’independentisme, i ha recordat que la Generalitat intenta aportar des de fa temps solucions que no són “quimeres”. Homs ha valorat la carta sense tenir-ne coneixement previ, donat que la Casa del Rei ni tan sols l’ha informat de la seva publicació.

La Generalitat intenta no trencar els ponts amb la Corona. Segons Homs, la Casa del Rei va tenir “la delicadesa com a mínim” d’escoltar la conferència que la setmana va fer el president de la Generalitat, Artur Mas, a Madrid després de la Diada, a la qual no va assistir cap representant del govern espanyol ni del PSOE. “M’imagino que la corona tindrà el paper que li correspon, d’acord amb la Constitució i la seva trajectòria”, ha afegit.

“Les anàlisis del que va passar l’11 de Setembre i la posició del govern català no es pot fer ignorant que va succeir abans”, ha recomanat Homs. El portaveu ha remarcat que a la trobada amb Rajoy, la Generalitat presentarà “propostes de solució” en al·lusió al pacte fiscal. Altra cosa és si l’executiu espanyol l’acceptarà.

Una de les vies que no descarta la Generalitat és construir un Estat propi sota la corona, seguint el model que assaja Escòcia. És també el que tenen el Canadà, Austràlia i Nova Zelanda.

El govern ha analitzat en la seva reunió d’avui la cimera que dijous el president de la Generalitat, Artur Mas, sota la premisa que la trobada tindrà un caràcter clarament “decisiu i decisori”. Tot i aquesta trobada, Homs ha dit que ni tan sols li “passa pel cap” adoptat “represàlies” contra Catalunya per haver plantejat el pacte fiscal. “És l’avantatge també de formar part d’Europa”, ha dit.

http://www.elsingulardigital.cat/cat/notices/2012/09/la_generalitat_opta_per_no_sentir-se_al_ludida_per_la_carta_del_rei_88728.php

Homs: Catalunya no persegueix quimeres

El portaveu del Govern, Francesc Homs, assegura que el Govern no se sent al·ludit per la carta que la Casa del Rei ha penjat al seu web, en la carta del monarca no s’esmenta  Catalunya. Homs, s’ha vist sorprès per la notícia en la roda de premsa del Consell de Govern, i a preguntes dels periodistes ha assegurat que “evidentment” el govern no se sent al·ludit, perquè fa temps Catalunya planteja “un conjunt de propostes” que en qualsevol cas “no són quimeres”.

Homs ha assegurat, en referència a les reaccions que ha suscitat la manifestació de l’Onze de Setembre, i les posteriors declaracions de Mas, que no es situació, ignorant la història dels últims trenta anys”, i cal tenir en compte el context i els esdeveniments anteriors.

Homs ha assegurat, en referència a les reaccions que ha suscitat la manifestació de l’Onze de Setembre, i les posteriors declaracions de Mas, que no es situació, ignorant la història dels últims trenta anys”, i cal tenir en compte el context i els esdeveniments anteriors.

Sobre la possibilitat que el govern plantegés directament al rei la necessitat d’un Estat propi, el portaveu ha respost: “El que plantegem entenem que ho hem de plantejar en el context polític ordinari”, i ha afegit, després d’assegurar que la relació entre totes dues institucions és regular i “fluïda”, que la monarquia tindrà el paper que li correspon d’acord amb la Constitució i a la seva trajectòria”. Homs, ha recordat que la Generalitat ja va agrair que la Casa del Rei “com a mínim” va escoltar la conferència del president Mas a Madrid, a diferència de les forces polítiques espanyoles, que absents.

http://www.directe.cat/noticia/237824/mario-vargas-llosa-victima-de-la-involucio-ideologica

Sala-i-Martín recorda al rei la cacera d’elefants

El catedràtic assegura que una quimera “és gastar-se 40.000 euros caçant elefants”, al·ludint a la carta del monarca

El catedràtic de la Universitat de Columbia Xavier Sala i Martín ha replicat avui al rei Joan Carles I recordant-li la polèmica cacera d’elefants a Botswana, en la qual va lesionar-se a la cama: “Quimera: gastar-se 40.000 euros caçant elefants quan el 25% dels teus compatriotes estan a l’atur”.

En una piulada al seu compte personal de Twitter, el catedràtic d’economia ha afegit en aquesta línia que “quimera” també és: “Esperar que ningú se n’adoni!” de la cacera.

D’aquesta manera, Sala-i-Martín responia al rei espanyol, qui ha publicat avui al web del palau de la Zarzuela una carta on ha titllat de “quimera” la reivindicació de l’Estat propi.

http://www.elsingulardigital.cat/cat/notices/2012/09/sala-i-martin_recorda_la_cacera_d_elefants_del_rei_88741.php

El PSC acusa el rei de «separador»

Quico Sallés

Sabaté,aquesta tarda als faristols del Parlament. Foto: QS/ND

El PSC, si bé no està d’acord com a partit amb la ruptura amb Espanya, tampoc no s’ha sentit còmode amb la blocada del rei amb la que el monarca cridava a l’ordre els catalans pel procés encetat després de la manifestació de la Diada. Així ho ha fet saber aquesta tarda el cap de files del PSC al Parlament, Xavier Sabaté, que ha recordat que “si a Catalunya hi ha separatistes a Madrid hi ha separadors” en valorar la missiva reial. Sabaté ha tornat a recordar el “federalisme asimètric” com a tercera via en el procés endegat després de l’11S.

http://www.naciodigital.cat/noticia/46882/psc/acusa/rei/separador

Esquerra: «El rei és en Juan no doy una»

Els republicans ironitzen de la seva figura que titllen de “lamentable”

Fins i tot han tirat de beta de la cultura televisiva dels anys 70 del segle passat per carregar contra de la missiva del rei espanyol cridant a l’ordre als catalans pel procés obert per la manifestació de l’11S. Així ho ha demostrat, la portaveu de la formació Anna Simó, que des dels faristols del Parlament ha criticat amb fermesa la reacció en “format de blog” del monarca.

Simó ha recordat que el “rei ha tornat a disparar a tort i a dret i ha tornat a fallar, sembla en Juan No doy una” -en referència al personatge poca-traça de la sèrie de dibuixos animats “Los autos-locos”-. Pels republicans, la reacció del rei demostra “l’estat de salut lamentable de la monarquia” i ha qualificat la carta com una reacció més de la “caspa espanyola, de la qual només falta la Conferència Episcopal Espanyola”.

Per reblar el clau, la portaveu independentista ha trobat un despropòsit que el cap de la corona espanyola utilitzi paraules com “mèrit, treball i esforç”.

http://www.naciodigital.cat/noticia/46879/esquerra/rei/juan/doy

SI carrega contra un «rei corrupte i desprestigiat»

Quico Sallés

“L’hereu de Felip V, el sant Cristo Gros està nerviós”, constaten els independentistes

La carta del rei espanyol cridant a l’ordre al virtual procés de secessió encetat a Catalunya publicada aquest migdia ha provocat una reacció entre irada i irònics a les files de Solidaritat Catalana per la Independència. Així ho ha demostrat el portaveu de la formació, Uriel Bertran, des dels faristols del Parlament. Bertran ha demanat “fer cas al rei perquè crida a la unitat dels catalans per aconseguir l’estat propi”.

Ara bé, la crítica no s’ha quedat en una pretesa ironia, ans al contrari, perquè Bertran ha titllat el rei Joan Carles de “corrupte”, “assassí d’elefants” i “monarca desprestigiat”. “L’hereu de Felip V està nerviós, tots estant nerviosos i fruit de la desesperació hanntret el Sant Cristo Gros”, ha sentenciat Bertran.

http://www.naciodigital.cat/noticia/46876/carrega/contra/rei/corrupte/desprestigiat

Laporta apel·la Mas i Junqueras per una coalició electoral

Q.Sallés/Parlament 


Joan Laporta, als faristols del Parlament aquesta tarda. Foto: QS/ND

El diputat no adscrit, Joan Laporta, ha demanat aquesta tarda al president de la Generalitat i de  CiU, Artur Mas, i al líder d’ERC, Oriol Junqueras, que articulin una gran coalició independentista per a unes virtuals eleccions avançades que tindrien caràcter constituent. Una coalició en la qual, Laporta ha assegurat “no tenir cap aspiració personal”.

Així mateix, Laporta considera que “s’ha d’aprofitar el movimnet encetat amb la manifestació de la Diada” i ha demanat que la Diada del 2013 sigui per “celebrar la independència”.

http://www.naciodigital.cat/noticia/46874/laporta/apel/mas/junqueras/coalicio/electoral

El PPC veu «positiva» la blocada del rei

Quico Sallés/Parlament 

“El PPC entén la preocupació del rei i que intenti prioritzar la lluita contra la crisi”. Amb aquesta frase, el portaveu adjunt del PPC al Parlament, Santi Rodríguez, aquesta tarda ha volgut valorar “positivament” la blocada del rei espanyol amb la qual ha cridat a l’ordre als catalans per l’obertura d’un virtual procés de secessió. “El rei està preocupat perquè veu que l’estat de dret pot quedar en qüestió”, ha assegurat Rodríguez.

http://www.naciodigital.cat/noticia/46881/ppc/veu/positiva/blocada/rei

Rigol ironitza sobre la carta del rei

Quico Sallés

L’ex-president del Parlament i ex-conseller de Cultura, Joan Rigol, ha valorat la carta del rei amb la que reclama la unitat d’Espanya davant el virtual procés de secessió engegat a Catalunya el passat 11 de Setembre. Aquesta tarda, amb el seu estil gairebé benedictí, Rigol ha aprofitat el seu parlament en el lliurament a títol pòstum de la Medalla d’Or de la Generalitat de Catalunya al president Heribert Barrera per critcar la missiva reial. “Algú ara vol convertir un milió i mig de manifestants que van sortir per la Diada en un milió i mig de quimeres, Déu n’hi do”, ha sentenciat Rigol recordant les paraules del monarca borbònic. Així mateix ha recordat que Barrera sempre es va vantar de no haver votat la Constitució espanyola de 1978.

http://www.naciodigital.cat/noticia/46888/rigol/ironitza/sobre/carta/rei

Què vol ara Juan Carlos?

Vicent Partal. editorial

Intel·lectualment Juan Carlos de Borbon no és precisament brillant, però va molt equivocat si es pensa que fent servir paraules altisonants aturarà un procés polític.

Que conste d’antuvi: si ningú es pensa que un discurs de Juan Carlos canviarà la realitat d’aquest país és que viu en un món francament estrany. Dit això, quatre consideracions, a tall de resposta a la carta del monarca.

1) Què vol ara? Ell ha callat durant dècades cada vegada que agredien el nostre país o la nostra llengua. No he sentit, per exemple, ni una sola vegada que demanàs concòrdia en el tortuós procés de l’estatut, ni quan els insults eren més grans. No he vist mai que s’interrogàs en veu alta si la sentència del constitucional no era un colp d’estat o simplement si no resultava contraproduent per a la convivència que ara invoca. No ha obert mai la boca per reclamar respecte i consideració en favor dels qui encara som una part dels seus súbdits -tot i que esperem que per ben poc. No he vist mai, fins avui, que invocàs la concòrdia i, sincerament, a hores d’ara em sembla que només vol servir-se’n, simplement, contra nosaltres. I això m’emprenya.

2) No fotem: qui ha atiat les dissensions no som nosaltres, sinó ells. D’una manera permanent i durant dècades i amb una persistència incansable. O és que es pensa que hem oblidat que al 2001, en ple allau del renaixement nacionalista espanyol, Juan Carlos va dir en un discurs oficial que ‘mai ningú no havia estat obligat a parlar en castellà’? Home!, jo, sense anar més lluny! De xiquet a l’escola fins i tot em pegaven. Però deixem de banda les anècdotes personals: que conste que Jordi Pujol, aleshores president de la Generalitat, li va demanar de forma pública que rectificàs, però no ho va fer, ni ho ha fet mai. De fet, ha tingut onze anys sencers per a fer-ho. Amb quina credibilitat, doncs, ara ens demana res?

3) Intel·lectualment Juan Carlos de Borbon no és precisament brillant, però va molt equivocat si es pensa que fent servir paraules altisonants aturarà un procés polític. Si aquest home creu que la paraula ‘quimera’ pot emprar-se com una arma o que pot convèncer ningú, és que encara és més ignorant que no em pensava. La gent catalana ha expressat amb rotunditat que vol assolir un projecte polític. I això no és cap quimera, és un projecte.

4) Ja entenc, de totes maneres, que la manifestació de l’Onze de Setembre el pose nerviós. Ara mateix Juan Carlos és un home desprestigiat, objecte quotidià de la riota popular, una caricatura coronada. Durant dècades la censura i la lloança histèrica n’han forjat una imatge d’ell que s’ha esquerdat com el vidre al contacte amb la realitat i amb la llibertat informativa. Supose que no és fàcil i encara menys si veus que milions dels que estaven els teus subdits opten per marxar. Però, francament, això és el seu problema. No el meu. I encara menys el nostre.

http://www.vilaweb.cat/editorial/4041203/vol-juan-carlos.html

El rei s’enyora

Salvador Cot

El rei d’Espanya enyora els temps de la transició. En aquells anys, Joan Carles I hi va veure virtuts com l’esforç, el mèrit, la generositat i el diàleg, just en el mateix moment en què d’altres patien repressió, soroll de sabres, amenaces de l’ultradreta i, finalment, la imposició d’un règim cuinat i amanit des dels reservats d’uns quants restaurants madrilenys.

Per al rei espanyol aquell era un món feliç en el qual hi convivien en harmonia les cares, igualment metàl·liques, del cabdill d’Espanya i el seu successor, tots dos barrejats entre la xavalla de les butxaques escurades. Eren els temps de Valerio Lazarov i Bárbara Rey, dels Pallassos de la Tele i José María Iñigo en la TVE única de canal i mig. La de toros a la tarda i, com a molt, Mazinger Z. Ep, i que maques les cançons de Camilo Sesto.

Res a veure amb avui, quan els pallassos són els militars retirats i els elefants es vengen a Twitter. Potser per això el rei Borbó veu “galgos i podencos” allà on hi ha un projecte democràtic, inclusiu, engrescador i creatiu que omple els carrers de generositat. Aquesta Diada pertany a tothom i una ciutat ha deixat de ser comtal.

http://www.naciodigital.cat/noticia/46892/rei/enyora

El front del «no» ho té clar: «El partit ja ha començat»

Quico Sallés

“A Ciutadans tenim clar que som la punta de llança intel·lectual i política contra la independència”, assegura Jordi Cañas

Membres de les diferents entitats unides contra la immersió a l’escenari del Goya, amb Albert Rivera al capdavant. Foto: Jordi Borràs/ND

El terratrèmol de la massiva manifestació independentista de la Diada està fent córrer terreny i recol·locant les plaques tectòniques de la política catalana. Si per una part, el partit majoritari de Catalunya CiU ha agafat el virtual volant del camí cap a la secessió, amb l’ajuda d’ICV, ERC, SI i Joan Laporta mentre el PSC mira com passa, altres han preparat la contraofensiva. Una estratègia que ja fa temps que preparen i que, en certa manera, capitalitza Ciutadans. “De fet, per a nosaltres el partit ja ha començat”, assegurava a Nació Digital aquest dimarts, amb el to llançat i directe que acostumava a fer servir el portaveu hiperactiu de C’s, Jordi Cañas.

De fet, va ser el seu líder Albert Rivera qui va posar la primera pedra del front del “no” en un acte al teatre Goya de Barcelona on va fer conjurar a les forces vives de l’espanyolisme i contràries a la immersió ha unir esforços pels temps que s’albiraven. C’s ha buscat la col·laboració estreta de l’ariet del PP en polítiques “anti-identitàries” i “lingüístiques” com Maria José Cuevas, diputada popular que fins i tot entén el raonament del Coronel Alamán, que ha saltat a la palestra en demanar la intervenció militar de Catalunya.

A la vista dels esdeveniments dels darrers dies i esperonats per unes expectatives de vot a les enquestes, C’s té molt clar el paper que vol interpretar. “Som la punta de llança intel·lectual contra l’independentisme”, sentenciava Cañas mentre carregava els neulers contra formacions com el PSC o el PP. De fet, per Ciutadans el PSC “bada” i “encara no té un discurs elaborat”. “S’han d’aclarir” recomana Cañas en nom d’una formació que no s’està de recordar els pactes del PP amb CiU aquesta legislatura.

Fugint del “no”

Ara bé, Ciutadans, hàbils en l’ús del llenguatge polític, fugen com de la pesta de l’etiqueta del “no”. “No volem caure en aquest parany, nosaltres no som els del ‘no’, som és del ‘sí’ a la unió i la convivència, els que volen canviar l’estatus quo són els altres”, recorda Cañas perquè “la separació és el camí de la perdició”. El partit ja ha començat, doncs, i l’equip del ‘No’ fa temps que escalfa.

http://www.naciodigital.cat/noticia/46894/front/clar/partit/comencat

El PPC vol que el CAC investigui el seguiment de l’11S per TV3

El PP vol que el CAC faci un ifnorme sobre el seguiment de la marxa Foto: Adrià Costa

El portaveu adjunt del PPC al Parlament, Santi Rodríguez, ha anunciat aquest dimarts que han demanat “un informe exhaustiu” al Consell de l’Audiovisual de Catalunya sobre el tractament que els mitjans de comunicació públics van fer de la manifestació de la Diada i els programes relacionats amb aquest afer.

Alhora, han registrat un seguit de preguntes escrites al consell de govern de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals sobre “les despeses extraordinàries” que va suposar el seguiment de la manifestació. Rodríguez considera que es va trencar “el paper de neutralitat i d’equilibri que han de mantenir els mitjans de comunicació públics de la Generalitat de Catalunya”. Des del seu punt de vista, la manifestació no es va seguir amb la “rigorositat” que s’ha d’exigir a aquests mitjans de comunicació.

Durant la roda de premsa que ha ofert al faristol del Parlament, Rodríguez s’ha referit a les despeses que va comportar el seguiment de la manifestació de l’Onze de Setembre destacant que “hi ha per entremig fins i tot l’ús d’un helicòpter”. També ha subratllat amb actitud de denúncia que hi va haver “programes previs” relacionats amb la manifestació.

http://www.naciodigital.cat/noticia/46885/ppc/vol/cac/investigui/seguiment/11s/tv3

ATACS ESPANYOLISTES

Primera reacció de la ràbia espanyolista? Ataquen la seu d’ERC a Sant Just Desvern

Uns desconeguts han atacat la seu d’ERC a Sant Just Desvern, han trencat els vidres del local i han destrossat material del partit republicà. Les agressions contra locals independentistes rebroten amb la tònica d’impunitat de les dues darreres dècades

Els vidres destrossats de la seu d’ERC a Sant Just Desvern

Aquesta nit uns desconeguts han atacat la seu d’Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) a Sant Just Desvern (Baix Llobregat). Els atacants han trencat els vidres del local del partit republicà, que es troba al número 4 del Raval de la Creu d’aquesta ciutat. El resultat de l’agressió ha afectat material i la façana del local.

Les seus del partit republicà han patit un continus d’atacs feixistes en els darrers anys, especialment al País Valencià. La dècada passada també va patir molts atemptats espanyolistes, com l’incendi de la seu d’ERC a Sant Feliu del Llobregat el 22 d’agost de 2000. El 22 de juliol de 2002 la seu de l’Hospitalet del Llobregat també va ser incendiada. A finals d’agost i setembre del 2001, un grup d’ultres va assaltar fins a tres vegades el local d’ERC a Sant Quirze del Vallès, que encara va patir altres atacs posteriorment. En aquestes dates, just el vespre de l’11 de setembre del 2001 un grup d’uns 40 feixistes va destrossar el local “Tio Canya” de les JERC a Barcelona i van agredir algunes persones que es trobaven a l’interior. Aquest atac violent es va portar a terme de forma molt coordinada per un alt nombre d’elements feixistes, que no van ser detinguts malgrat que a pocs metres existien càmeres de seguretat de l’Ajuntament de Barcelona.

Durant els darrers quinze anys un llarg llistat d’ateneus, casals independentistes, centres socials, seus polítiques o mesquites han estat objecte de la violència espanyolista amb explosius, agressions personals, destrosses o incendis.

Aquests atemptats feixistes contra locals o persones tamb

Cop de porta de Rajoy al pacte fiscal

‘No estic d’acord amb el concert econòmic que proposen’, diu el president espanyol, la vigília de la reunió amb Artur Mas · Es presenta com a garant de la constitució

El president del govern espanyol, Mariano Rajoy, ha deixat clar a la sessió de control del congrés que no acceptava el pacte fiscal en la línia del concert econòmic. I ho ha dit ben clarament avui, vigília de la reunió amb el president de la Generalitat.

Artur Mas ja sap, doncs, que va a Madrid a reunir-se amb un Rajoy que acaba de fer un cop de porta a la proposta aprovada per la majoria del Parlament de Catalunya. ‘No estic d’acord amb el concert econòmic que proposen. No és el moment de sortir amb més dificultats i inestabilitat.’

Rajoy ha respost d’aquesta manera una pregunta de Pere Macias, diputat de CiU al congrés, i s’ha negat a valorar la manifestació de la Diada, per més que li ho han demanat tant Macias com la diputada d’UPyD Rosa Díez. S’ha limitat a dir que els manifestants havien exercit un dret, però que ell no estava gens d’acord amb el missatge de la mobilització.

També ha enviat un missatge a Artur Mas: ‘Els representants polítics tenim un plus de responsabilitat i hem de tenir cura de què fem, què diem i on anem. I si ens equivoquem, o ens excedim, no ens hem de deixar arrossegar pels esdeveniments. Un bon governant ha de tenir personalitat i ha d’actuar amb responsabilitat.’ I s’ha presentat com a garant de la constitució i de les lleis.

Més encara: ‘El problema més important de Catalunya és la desocupació, el dèficit, el deute i la manca de liquiditat. No en pot donar la culpa als altres’.

Una reunió decisiva

Pel govern català, la reunió de demà és decisiva. ‘No hi ha res que els pugui venir de nou, i esperem decisions. La posició del govern i del parlament ha estat fixada públicament. La reunió és decisiva per això, perquè esperem que es concretin decisions. És una reunió que té una transcendència’, va dir ahir el portaveu, Francesc Homs.

http://www.vilaweb.cat/noticia/4041259/20120919/cop-porta-rajoy-pacte-fiscal.html 

Rajoy a CiU: “No estic d’acord amb el model de concert econòmic que proposen”

El president espanyol respon en la sessió de control que aquest no és el moment de crear més problemes

Rajoy assegura “els catalans tenen molts problemes, com els ciutadans d’altres comunitats, i no es pot donar les culpes als altres”

Garanteix, davant les aspiracions secessionistes de Catalunya, que en tot moment farà complir la Constitució i les lleis

19/09/12 09:39 – MADRID – REDACCIÓ
Així doncs, preguntat sobre la manifestació del passat 11 de setembre a Barcelona i el malestar dels catalans respecte el tracte que reben d’Espanya, Rajoy ha asseverat que la manifestació “va suposar l’exercici d’un dret constitucional”, tot i que no comparteix el lema de la capçalera. I tot seguit ha afegit que aquest no és el moment de crear més problemes. “Els representants polítics tenen un plus de responsabilitat i si les coses se’ns escapen de les mans no podem veure’ns desbordats pels esdeveniments”, ha sentenciat.El president espanyol, Mariano Rajoy, ho ha deixat clar: “No estic d’acord amb el model de concert econòmic que vostès plantegen”. D’aquesta manera responia al diputat convergent, Pere Macias, durant la sessió de control al govern espanyol, i un dia abans de reunir-se al Palau de la Moncloa amb el president de la Generalitat, Artur Mas.

Al seu entendre, “els catalans tenen molts problemes, com els ciutadans d’altres comunitats, i no es pot donar les culpes als altres”. En aquesta línia, el president espanyol ha garantit avui davant les propostes independentistes a Catalunya que ell farà guardar la Constitució i les lleis.

Concretament, i en resposta a una pregunta de la diputada d’UPyD, Rosa Díez, preocupada per les aspiracions secessionistes de Catalunya, Rajoy li ha demanat que no tingui cap dubte sobre això perquè la resposta davant d’això és clara: la Constitució i les lleis. “Jo, com a president del govern, m’he compromès a guardar i fer guardar la Constitució i les lleis, i així ho faré si és procedent fer”, ha recalcat.

http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/3-politica/17-politica/577335-rajoy-a-ciu-no-estic-dacord-amb-el-model-de-concert-economic-que-proposen.html 

Rajoy respon a la marxa per l’estat propi amb “la Constitució i les lleis”

UPyD insta el govern espanyol a dissoldre l’autogovern català si ho creu necessari

JOAN RUSIÑOL Madrid | Actualitzada el 19/09/2012 09:32

Mariano Rajoy ha provat fins ara de no mullar-se a l’hora de respondre a la massiva manifestació a favor de la independència del dia 11 de setembre al centre de Barcelona. Aquest dimecres, però, a la sessió de control al Congrés, ha avisat: la seva resposta és la defensa de “la Constitució i les lleis”. Responent a la portaveu d’UPyD, Rosa Díez, Rajoy ha recordat que ell es va comprometre a vetllar pel seu compliment quan va prendre possessió del càrrec.

Díez ha tornat a fer un discurs molt més dur que el del govern espanyol. Ha instat Rajoy a frenar el “nacionalisme identitari excloent” que prioritza “la tribú enfront del ciutadà”. Ha reclamat al president espanyol, que digui clar que el rescat de les finances catalanes “tindrà condicions econòmiques i polítiques” i que no acceptarà el “xantatge” de la Generalitat. Per això, per defensar “la unitat d’Espanya” creu que la Moncloa ha de fer servir, si cal, l’article 155 de la Constitució que permet dissoldre l’autogovern.

http://www.ara.cat/politica/UPYD-RAJOY_0_776922388.html

Redacció | Actualitzat el 19/09/2012 a les 09:34h

Mariano Rajoy ja avisa Artur Mas: «La resposta és a la Constitució»

Just un dia abans de la trobada entre ambdós presidents, en què el català li plantejarà la demanda del pacte fiscal, li recorda que va jurar “fer guardar la Constitució i les lleis”

Mas i Rajoy, en una trobada prèvia a la Moncloa.

Cap predisposició al diàleg. Aquesta és la carta que avui ha decidit jugar el president del govern espanyol, Mariano Rajoy, just el dia abans de la reunió sobre el pacte fiscal que ha de mantenir amb Artur Mas. “No estic d’acord amb el concert econòmic que vostès plantegen”, ja ha avisat a Mas. I, per prevenir-lo sobre alguna altra possible demanda que li pugui fer, ha sentenciat: “La resposta és a la Constitució.” Així, de retruc, també ha avisat el milió i mig de catalans que la setmana passada es van manifestar a favor de la independència de Catalunya: “El que no es pot fer ara és llançar la culpa als demés de tot el que passa, i generar inestabilitat política amb decisions equivocades.”

A la reunió -que la part catalana analitza com a “clau” i que la part espanyola circumscriu en la ronda de reunions que Rajoy manté amb els presidents autonòmics-, el president del govern espanyol hi anirà amb el següent missatge, segons que ha explicat avui en una compareixença oficial al Congrés: “Aquest no és el moment per a crear més problemes d’inestabilitat política.”

“No es pot generar inestabilitat política prenent decisions equivocades. El pitjor de tot és entossudir-se en l’error”, ha reblat, recordant que es va comprometre “a complir i fer complir la Constitució i les lleis”, i que “així ho farà”.

Responent a una pregunta del diputat de CiU Pere Macias, en què li preguntava com valorava la manifestació de la Diada, ha raonat: “Els representants polítics tenim un plus de responsabilitat, i si ens equivoquem o ens excedim, i si les coses se’ns escapen de les mans, no ens hem de deixar arrossegar.”

http://www.naciodigital.cat/noticia/46896/mariano/rajoy/avisa/artur/mas/resposta/constitucio

19/09/2012    09:37  h.

Cop de porta de Rajoy al pacte fiscal

A la vigília de la trobada amb Mas, el president del govern espanyol deixa clar “no està d’acord amb la proposta” i aconsella a CiU que “no es deixi arrossegar pels esdeveniments”

A la vigília de la reunió entre el president de la Generalitat, Artur Mas, i el president del Govern espanyol, Mariano Rajoy, per parlar del pacte fiscal, aquest ja ha tancat la porta a qualsevol possibilitat d’entesa: “No estic d’acord amb el concert econòmic”, ha dit en sessió de control al congrés dels diputats en resposta a una pregunta del diputat de CiU, Pere Macias. I ha recordat que no va ser votat pel PP.

Preguntat també per les reivindicacions d’independència catalanes i per la manifestació de l’Onze de Setembre, de la qual fins ara Rajoy n’havia mantingut absolut silenci, el líder del PP ha assegurat que la resposta a tot intent de separació sempre serà “la Constitució i les lleis” i com a president del govern espanyol la seva obligació és fer-les complir.

Rajoy dóna consells a CiU

Rajoy també ha aprofitat la pregunta de Macias per donar consells a CiU i al president de la Generalitat: “Els responsables polítics tenim un plus de responsabilitat i si les coses se’ns escapen de les mans”, ha dit en referència a la manifestació, “no ens podem deixar arrossegar pels esdeveniments i després entossudir-nos en l’error”. “Tampoc no podem donar la culpa de tot als altres, ni aferrar-nos a una ideologia, hem de treballar junts per solucionar el problema dels catalans i dels espanyols”, ha afegit.

El diputat convergent ha recordat a Rajoy que “ningú pot donar lliçons a CiU de comportament responsable respecte la crisi”, ha explicat al president espanyol que hi ha molts catalans farts del tracte que reben de l’Estat  i que a diferència d’altres comunitats es queixen “amb respecte, sense violència i amb il•lusió pel futur” i ha citat la frase del seleccionador de futbol espanyol, Vicente del Bosque – “cada poble ha de ser lliure d’escollir el seu futur”- frase que ha aixecat els aplaudiments d’una part de l’hemicicle.

http://www.elsingulardigital.cat/cat/notices/2012/09/cop_de_porta_de_rajoy_al_pacte_fiscal_88755.php

A 24 HORAS DEL ENCUENTRO EN MONCLOA

Rajoy avisa a Mas: “Si las cosas se nos van de las manos no debemos arrastrarnos”

El presidente señala que no apoya un concierto económico para Catalunya y saca a relucir los derechos constitucionales para valorar la manifestación de la Diada y la deriva independentista

Política | 19/09/2012 – 08:59h

LUIS B. GARCÍA Barcelona

LUIS IZQUIERDO Madrid

El presidente del Gobierno, Mariano Rajoy, se ha pronunciado este miércoles sobre la masiva manifestación independentista celebrada en Barcelona con motivo de la Diada en el Pleno del Congreso, a instancias de los portavoces de CiU y de UPyD, Pere Macies en sustitución de Josep Antoni Duran y Rosa Díez, respectivamente. En la antesala de la reunión con el president Mas, el presidente Rajoy ha manifestado que no apoya un concierto económico para Catalunya, ha sacado a relucir los derechos constitucionales para valorar la manifestación y la deriva independentista y ha advertido al jefe del Ejecutivo catalán que “si las cosas se nos van de las manos no debemos arrastrarnos por los acontecimiento”, porque “lo peor es empecinarse en el error”, ha sentenciado.

A pregunta de CiU sobre la manifestación, la respuesta inicial de Rajoy ha sido muy escueta: “La manifestación es el ejercicio de un derecho que está en la Constitución y no puedo decirle más pese a que no estoy de acuerdo con las reivindicaciones”.

Pero CiU, en voz del diputado Pere Macies, le ha recordado el apoyo que le han prestado en la Cámara Baja los nacionalistas catalanes y algunas declaraciones llamativas en favor de la libertad de los pueblos, como las del entrenador de la selección española de fútbol. Y aquí, el jefe del Ejecutivo español ha sido más explícito: “Se ha hablado de concierto económico que plantean algunos diputados catalanes… No estoy de acuerdo, el modelo de financiación no contó con mi voto pero sí por la Generalitat”.

La advertencia, hacia el partido nacionalista y su máximo dirigente, Artur Mas, vino después y fue muy clara: “Este no es el momento para la polémica y la inestabilidad política. Los representantes políticos tenemos un plus de responsabilidad, tenemos que cuidar lo que decimos y adónde vamos y, si las cosas se nos van de las manos, no debemos arrastrarnos por los acontecimientos”. Y aleccionó: “Los gobernantes debemos tener personalidad, y lo peor es empecinarse en el error. Ahora se trata de colaborar en aras de un interés general y no de una ideología”.

Minutos antes se produjo la pregunta de UPyD: “Qué va a hacer el Gobierno de España para evitar que el gobierno de Catalunya utilice el dinero del fondo de liquidez para financiar proyectos independentistas?” Rajoy ha señalado que hay autonomías que tienen problemas de liquidez sobre los que el Gobierno está trabajando porque “no podemos permitir que una autonomía no tenga acceso al crédito”.

Así el presidente ha recordado la línea de créditoi ICO que el Ejecutivo español puso a disposición de los gobiernos autonómicos para el pago de facturas atrasadas a proveedores, un instrumento que hoy se sustituye por el fondo de liquidez. El presidente ha detallado sus objetivos y ha calmado a Rosa Díez: “No tenga usted ninguna preocupación con el asunto que me ha trasladado”

Pero Díez cree que hay elementos de preocupación por un nacionalismo excluyente, que “valora a la tribu por delante del ciudadano” y pone en peligro la coesión de España. Esto, “requiere una respuesta clara y directa”, según la dirigente, y le ha pedido que le traslade a Mas que una democracia que se respete a sí misma “no aceptará un diálogo chantajista ni que con el dinero de los españoles se financien proyectos independentistas mientras se recortan hospitales y servicios y se siguen burlando sentencias constitucionales”. Díez le ha mostrado su apoyo para defender el derecho de todos los ciudadanos.

En la sucesiva respuesta, Rajoy ha señalado simplemente dos cosas: la mayor reforma en materia de control de gasto público es la de la Constitución, que establece un techo de déficit. Pero le ha asegurado que mientras existan los problemas de liquidez, “yo debo preocuparme por la suerte de las comunidades autónomas”.

Respecto al resto de sus preocupaciones, el presidente ha respondido con la Constitución: Yo me he comprometido a guardar y a hacer guardar la Constitución”, ha señalado, arrancando un ténue aplauso de su bancada.

http://www.lavanguardia.com/politica/20120919/54350564026/rajoy-avisa-mas-no-debemos-arrastrarnos.html#ixzz26tvTRKOk

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s