QUÈ PASSA AMB LES FILERES BILINGÜES DE L’ ESCOLA PÚBLICA a CATALUNYA NORD ?

Per què hi ha bloqueig a Catalunya Nord i no en altres « regions »?

Les explicacions de l’ Associació de Pares d’ Alumnes

Fa pocs dies va tenir lloc a Dunkerque el XXV Col.loqui de la FLAREP. La FLAREP és sobretot un encontre anual entre associacions de pares d’alumnes i d’ensenyants que actuen pel desenvolupament de les llengües regionals a l’escola pública.

Els participants van subratllar l’absència d’una llei per les llengües regionals a l’Estat francès, malgrat el fet que en 50 anys s’hagi presentat una seixantena de projectes de llei, en va. Cal saber que quan no hi lleis, cadascú fa la seva., com a Alsàcia on el Rector volia modifiacar el temps en llengua regional de les classes bilingües, passant de 12h a 8h !

L’encontre anual permet de comparar la situació de cada llengua. Apa / Escola pública va denunciar el bloqueig que pateix Catalunya Nord : no s’ha creat ni una filera bilingüe des de fa 4 anys. Quan en els altres Departaments cada any una o més fileres són obertes.

UNA PARADOXA LAMENTABLE :

A les altres Regions de l’Hexagón els mestres bilingües són sovint nomenats a més a més del personal docent ja present a l’escola. En aquest cas hi ha un cost suplementari ja que cal pagar una personea o persones de més. No és gens el cas a casa nostra, a Catalunya Nord. Aquí sempre s’ha transformat una classe monolingüe en classe bilingüe. Doncs, a maternal i a primària les classes bilingües no representen cap despesa suplementària. Que s’ensenyi en català o en francès les classes de 25 alumnes han de tenir un mestre que cobra el mateix salari. La nostra situació hauria d’oferir, economicament , la millora situació sobretot en periòde de vaques magres.

I no, és tot el contrari, les xifres dels diferents Rectorats parlen per elles mateixes:

Classes bilingües basc-francès : 52 % de totes les classes a maternal 34% de totes les classes del primària.

A casa nostra, amb penes i treballs, aconsegueix 5% de l’efectiu total, és una vergonya!

No és que l’administració sigui més oberta a Euskadi, els percentatges a Corsega, a Alsàcia, a Bretanya superen també els nostres. Fins i tot el  Rectorat de Tolosa va anunciar d’aquí a 2015 l’obertura de 30 nous sitis bilingües francès-occità !

Quan sabem que nomès les classes bilingües o immersives poden permetre un aprenentatge de la llengua per tal que els alumnes siguin locutors i lectors, mesurem el blogatge que patim.

I no seran les engrunetes d’una « sensibilització » a la llengua catalana que canviarà la situació de la nostra llengua a les escoles, tot al contrari, serveix sovint d’argument per amagar la nostra situació i negar les obertures.

Molts participants van declarar que l’Estat no havia de col.lecionar uns Inspectors que posen traves al desenvolupament de les classes bilingües, crec que aquí tampoc !

El problema no és de natura cultural o econòmica, és de natura política. Quan una Regió s’ha dotat d’eines com una Oficina pública per la llengua, basada sobre una contractualització entre l’Estat, la Regió, el Rectorat i les associacions, es poden definir linies clares i es pot avançar. L’avançament serà per tots els joves i encara més, per la visualització de la nostra llengua dins l’espai públic.

Tenim diputats i senadors que han de demanar comptes al Ministeri de l’E.N.. Mai podem fer la promoció del que amaguen.

Joan-Jaume Prost, President de l’ APA Cat Nord

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s